Czytaj więcej o wydarzeniu
Program
Johann Sebastian Bach
Koncert włoski F-dur BWV 971 (oprac. na organy S. Heindl)
Moritz Eggert
ORCK (2023, współzamówienie ECHO, polska premiera)
Clara Wieck-Schumann
4 Pièces caractéristiques op. 5: Le Ballet des revenants – Caprice à la boléro (transkrypcja na organy: Sebastian Heindl)
César Franck
Chorał h-moll nr 2
Camille Saint-Saens/Franz Liszt /Vladimir Horowitz
Danse Macabre op. 40 (oprac. na organy: S. Heindl)
Sebastian Heindl
Rock-Toccata (2022)
Wykonawcy
Sebastian Heindl – organy
Agnieszka Nowok-Zych – prowadzenie
Cudowne dziecko organów, w wieku zaledwie 17 lat w katedrze w Magdeburgu nagrał debiutancką płytę zawierającą m.in. jego autorskie transkrypcje orkiestrowe. Prasa okrzyknęła ją „absolutnie autentyczną, technicznie perfekcyjną, ognistą”. Sebastian Heindl zwrócił wówczas na siebie uwagę całego muzycznego świata. Dziś aranżuje dla samego Oliviera Latry’ego i Filharmoników Berlińskich.
Studiował muzykę kościelną w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku u prof. Martina Schmedinga. Jeszcze w trakcie studiów triumfował w najważniejszych konkursach organowych: Northern Ireland International Organ Competition (2017) czy Longwood Gardens International Organ Competition (2019), gdzie zdobył pierwszą nagrodę im. Pierre’a S. du Ponta. Był wówczas najmłodszym uczestnikiem w całej historii konkursu.
Jak przystało na przedstawiciela wielowiekowej lipskiej tradycji muzycznej, Heindl rozpocznie swój program muzyką Bacha: panoramę muzyki organowej otworzy opracowany przez samego Heindla wirtuozowski Koncert włoski F-dur. Jej kolejnymi elementami będą kompozycje Césara Francka oraz Clary Schumann. Le Ballet des revenants i urokliwe Caprice à la bolero z cyklu 4 Pièces caractéristiques tej ostatniej po raz pierwszy w NOSPR zostaną wykonane właśnie w autorskiej aranżacji Sebastiana Heindla. Ważne miejsce w repertuarze artysty zajmuje także muzyka współczesna – stąd pomysł na zamówienie nowego utworu u niemieckiego twórcy Moritza Eggerta. Także sam Heindl da się poznać jako kompozytor – w Rock-Toccacie a również jako aranżer, w efektownym finale w jego organowej transkrypcji zabrzmi bowiem taneczny, groteskowy i oszałamiająco wirtuozowski Danse macabre Camille’a Saint-Säensa.
Alexandra Kozowicz
Czas trwania koncertu: ok. 80 minut
Johann Sebastian Bach
Koncert włoski F-dur BWV 971 (oprac. na organy S. Heindl)
Moritz Eggert
ORCK (2023, współzamówienie ECHO, polska premiera)
Clara Wieck-Schumann
4 Pièces caractéristiques op. 5: Le Ballet des revenants – Caprice à la boléro (transkrypcja na organy: Sebastian Heindl)
César Franck
Chorał h-moll nr 2
Camille Saint-Saens/Franz Liszt /Vladimir Horowitz
Danse Macabre op. 40 (oprac. na organy: S. Heindl)
Sebastian Heindl
Rock-Toccata (2022)
Wykonawcy
Sebastian Heindl – organy
Agnieszka Nowok-Zych – prowadzenie
Cudowne dziecko organów, w wieku zaledwie 17 lat w katedrze w Magdeburgu nagrał debiutancką płytę zawierającą m.in. jego autorskie transkrypcje orkiestrowe. Prasa okrzyknęła ją „absolutnie autentyczną, technicznie perfekcyjną, ognistą”. Sebastian Heindl zwrócił wówczas na siebie uwagę całego muzycznego świata. Dziś aranżuje dla samego Oliviera Latry’ego i Filharmoników Berlińskich.
Studiował muzykę kościelną w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku u prof. Martina Schmedinga. Jeszcze w trakcie studiów triumfował w najważniejszych konkursach organowych: Northern Ireland International Organ Competition (2017) czy Longwood Gardens International Organ Competition (2019), gdzie zdobył pierwszą nagrodę im. Pierre’a S. du Ponta. Był wówczas najmłodszym uczestnikiem w całej historii konkursu.
Jak przystało na przedstawiciela wielowiekowej lipskiej tradycji muzycznej, Heindl rozpocznie swój program muzyką Bacha: panoramę muzyki organowej otworzy opracowany przez samego Heindla wirtuozowski Koncert włoski F-dur. Jej kolejnymi elementami będą kompozycje Césara Francka oraz Clary Schumann. Le Ballet des revenants i urokliwe Caprice à la bolero z cyklu 4 Pièces caractéristiques tej ostatniej po raz pierwszy w NOSPR zostaną wykonane właśnie w autorskiej aranżacji Sebastiana Heindla. Ważne miejsce w repertuarze artysty zajmuje także muzyka współczesna – stąd pomysł na zamówienie nowego utworu u niemieckiego twórcy Moritza Eggerta. Także sam Heindl da się poznać jako kompozytor – w Rock-Toccacie a również jako aranżer, w efektownym finale w jego organowej transkrypcji zabrzmi bowiem taneczny, groteskowy i oszałamiająco wirtuozowski Danse macabre Camille’a Saint-Säensa.
Alexandra Kozowicz
Czas trwania koncertu: ok. 80 minut